HONDA E – LET AT HOLDE AF

  • 0
  • 3. juni 2020
honda-e11.jpg

Det er den perfekte bybil til dem, der kan lide moderne, stilrent design, de allernyeste tekniske finesser, og som samtidig synes, det er vigtigt at have ægte køreglæde.

11. marts 2020

Kan du godt lide, når folk ser beundrende på dig i trafikken, så vil Honda e ikke skuffe dig. Den ligner ikke andre bilmodeller på markedet. Kombinationen af cool retro-design og futuristisk high-tech er virkelig vellykket. Mange synes, at det udvendige design gør bilen sød og charmerende, og med de runde forlygter minder modellen en del om den allerførste generation af Honda Civic fra 1972. Forsænkede dørhåndtag og smarte sidekameraer i stedet for bakspejle bidrager til den rene profil. De rammeløse ruder forstærker yderligere det rene indtryk. Selv ikke antennen stikker ud – den er indbygget i den øverste del af bagruden.

I modsætning til mange andre bilproducenter har Honda ikke taget en eksisterende model og elektrificeret den, med alt hvad det medfører af kompromiser og nødløsninger. I stedet er Honda e opbygget helt fra bunden for at fungere perfekt i et moderne bymiljø. Der er lagt stor vægt på, at bilen skal være nem og sjov at køre takket være dens lave tyngdepunkt og jævne vægtfordeling samt fremragende affjedringssystem. Bilen har baghjulstræk, fantastisk gode køreegenskaber og et stabilt vejgreb i både kurver og på motorvejen.

Batteriets størrelse er tilpasset til det, som bilen er optimeret til – bykørsel og kortere pendlerafstande. De fleste bilister kører faktisk kun afstande på maksimalt 40 km. Det højeffektive batteri med en kapacitet på 35,5 kWh giver en rækkevidde på 222 km og kan hurtigt genoplades til 80 procent af sin kapacitet på bare en halv time. Rigeligt til normal daglig kørsel til arbejde, forretninger og fritidsaktiviteter. Et unikt varmestyringssystem optimerer desuden batteriets rækkevidde ved høje og lave temperaturer.

Det er en kompakt bil, som måler 3.895 mm i længden. Det gør den utrolig nem at køre i et bymiljø, hvor der kan være overfyldt og besværligt at komme rundt. Ikke mindst vil du kunne udnytte den imponerende svingradius på kun 4,3 meter. Og den automatiske parkeringshjælp – slip rattet, og lad Hondas parkeringspilot finde en passende plads og derefter styre bilen ind på parkeringspladsen! Fire kameraer og tolv sensorer gør dette muligt. Parkeringspiloten er standard i Honda e Advance.

Vi forlader det slanke og anderledes udvendige design samt de gode køreegenskaber og tager et kig på det indvendige, der også imponerer. Diskrete moderne materialer skaber en følelse af, at du sidder i en stue eller lounge. Her er der plads til fire personer. Indtrækket minder om sofastof, og trælignende paneler giver et varmt, lunt indtryk og forstærker følelsen af noget særligt. På trods af bilens kompakte ydre mål føles interiøret rummeligt. Den brede panoramarude giver god udsigt. Viskerbladene er skjulte, så de ikke hæmmer udsigten.

Der er smart opbevaring til mobiltelefon, krus og større vandflasker samt gode tilslutningsmuligheder, som omfatter HDMI, 12 V-strøm, vekselstrømsudgang og to USB-porte foran og to bagved. Spotlights i taget over passagerernes hoved bidrager yderligere til den sofistikerede følelse.

De fem digitale skærme, der strækker sig fra dør til dør, giver et højteknologisk indtryk og adgang til masser af funktioner. Instrumentdisplayet viser vigtige køretøjsoplysninger såsom køretilstand, sikkerhedsfunktioner og opladningsstatus. I stedet for fremspringende sidespejle er der to skærme i den pågældende ende af instrumentbrættet, hvor sidekameraerne giver bedre udsigt end traditionelle bakspejle. Den største flade på det digitale instrumentpanel består af to LCD-skærme med berøringsfunktion. Her har føreren og passageren bl.a. adgang til navigationshjælp, infotainmentfunktioner og problemfri integration med Apple CarPlay eller Android Auto. De forskellige funktioner kan tilmed bytte plads ved at trykke på en knap eller stryge med fingeren. Når køretøjet er parkeret, og du for eksempel lynoplader bilen, kan du tilkoble Nintendo og bruge skærmene til at spille et spil – eller se en film.

Der bruges kunstig intelligens i Hondas personlige assistent, som styres via stemmekommandoer. Ved at sige “OK Honda” efterfulgt af et spørgsmål eller en instruktion aktiveres Hondas personlige assistent. Via konteksten forstår den, hvad du vil gøre, og takket være maskinindlæring bliver teknologien med tiden bedre til at forstå din stemme, hvilket gør det nemmere at levere mere præcise svar. En anden smart funktion er appen My Honda+, som du downloader til din smartphone. Via appen kan du fjernstarte batteriopladningen, og du kan også få besked, når den er færdig. Du kan også planlægge opladningen. Desuden er det muligt at indstille den ønskede temperatur i kabinen og afrimning af for- og bagrude. My Honda+ indeholder også sikkerhedsfunktioner, så ejeren f.eks. advares, hvis bilen bevæger sig uden for et bestemt område, som du selv indstiller. Der er adgang til Honda e via en digital nøgle, der gør det muligt at fjernlåse eller -oplåse bilen via din smartphone.  

Honda e er på teknisk forkant med det, der kan købes i dag i denne prisklasse. Den føles luksuriøs og er en rigtig livsstilsbil. Og den er lige så sjov at køre som at se på. Honda e koster fra 277.100 kr. og kan bestilles i dag hos din nærmeste forhandler. De første leverancer af Honda e Advance forventes omkring juni-juli.

Mere om Honda e

Book en prøvekørsel